با خودم فکر میکردم اگر یک ایرانی نبودم چه میشد؟ یعنی اگه کوروش نداشتم. آرش کمانگیر و رستم نداشتم چه بر سرم میامد؟

راستی اگر مسلمان به دنیا نمیامدم چه؟ دیگر هیچ راهی برای رسیدن به خدا نداشتم؟ یعنی زندگیم محکوم میشد به گناه و معصیت و ناخودآگاه مجبور به قدم برداشتن در مسیر بدیها میشدم؟

باز هم سوالات بیشتری به ذهنم میرسد ... اگر عرب به دنیا میامدم از بدو تولد یک دشمن ذاتی برای ایرانیها محسوب میشدم ...

یعنی چون نیاکانم با ایرانیها دشمن بودند من هم محکوم به دشمنی با ایرانیها میشدم؟

راستی اگر از پدر و مادری در اسرائیل به دنیا میامدم از همان ابتدا یک جنایتکار جنگی محسوب میشدم؟ آیا دشمنی با مسلمانان با من به دنیا میامد؟

اگر یک آمریکایی یا انگلیسی بودم چی؟ آیا استثمار کشورهای دیگر جزو ذات من بود؟

از خودم میپرسم که آیا محل تولدم برای من تصمیم میگیرد یا خودم؟ آیا انسانها را باید با نژاد، دین و کشورشان قضاوت کرد یا با وجود خودشان؟

هنوز نمیدانم مسلمان بودن بهتر است یا ایرانی بودن یا انسان بودن ..