خودمم برام عجیب بود که بعد از اعلام ِ نتایج دوستام بهم زنگ بزنند و دوستای ِ مجازی اینجا کامنت بزارن و حتی ایمیل بزنن که چجوری انتخاب رشته کنیم و رشتتو دوست داری یا نه و اینکه با چه رتبه ای فلان رشته رو میشه قبول شد و دانشگاه فردوسی خوبه یا نه و ...

راستش ترسیدم!من نه مشاورم نه تو کار ِ انتخاب رشتم ولی چون پارسال سر ِ انتخاب رشته جیک و پوک ِ همه چیو درآوردم یه چیزایی رو میدونم و فقط میتونم در حد ِ راهنمایی کردن توی علوم انسانی کمکتون کنم و تجربمو بگم...ولی در اصل شما خودتون باید انتخاب رشته کنید و اگه میبینید واقعا توی ِ اینکار ناتوانید برید پیش مشاور تا راهنماییتون کنه و اینکه کل ِ انتخاب رشته رو بسپرید دست ِ مشاور اصلا درست نیست...

واسه همین گفتم اینجا یه سری نکات کلی رو بنویسم شاید به درد خورد:

نظر ِ من اینه که  اولویتتون علاقه باشه،نمیشه اهمیت ِ بازار کار رو نادیده گرفت ولی من میگم حتی اگه واقعا به رشته ای که همه میگن به درد نمیخوره و جز رشته های به اصطلاح داغون هست که از سر ِ ناچاری میرن سراغش علاقه داشته باشی و ادامش بدی و پیشرفت کنی و خسته نشی،از همون رشته میشه پول درآورد،ولی شرط اینه که هم درس خوندن رو دوست داشته باشی و هم رشتتو،چون اگه اینطوری نباشه احتمالا ترمای ِ اول به غلط کردن میفتین که کاش از اول میرفتین سراغ ِ کار و درآمد و خیلی خیلی زیاد من اینو توی کلاس ِخودمون دیدم و شوخی بردار هم نیست!ولی خب هرکس یه اولویتی داره که خودش باید اونو تشخیص بده تو زندگی چی براش مهمه...

پس دفترچه ی انتخاب رشته رو بگیرید و بر اساس ِ اون اولویتی که انتخاب کردید رشته و دانشگاهی که دوست دارید رو به ترتیب بنویسید و حتی اگه انتخابتون رویایی هم باشه نگران نباشید و بنویسید،شما فکر کنم 150تایی انتخاب داشته باشین!پس اگه مثلا با رتبه ی سی هزار انسانی اول زدید حقوق دانشگاه تهران هیچ مشکلی نداره وخللی وارد نمیکنه...

یه چیزی که خیلی ها توش مشکل دارن و گیج شدن سیستم ِ انتخاب رشته هست،فکر میکنم قدیما اینطور نبوده و و اسه همین خیلی ها که اطلاعاتشون به روز نیست اشتباه راهنمایی میکنن،سیستم اینجوریه که که انتخابای شما به ترتیب خونده میشه و هرکدوم که رتبشو آورده باشین همونجا استپ میکنه و سراغ ِ انتخابای دیگه نمیره،شما اگه انتخاب اولتون دانشگاه تهران باشه و انتخاب بیستمتون یه دانشگاه ِ غیر انتفاعی و رتبتون به اون نوزده تا انتخاب نخوره ولی اون دانشگاه غیرانتفاعی شما رو بپذیره،اینکه اون انتخاب بیستمی هست خللی توی قبول شدنش وارد نمیکنه!نمیدونم تونستم منظورمو برسونم یا نه!

همه جا اینطور نیست ولی خب اولویت بندی دانشگاه معمولا اینه که اول روزانه و شبانه های شهر خودتون رو انتخاب کنید بعد غیر انتفاعی،آزاد و پیام ِ نور،البته بسته به شرایط ِ هرکسی متفاوته و شاید یکی که وقت ِ دانشگاه رفتن نداره بخواد پیام نور رو اول انتخاب کنه و در مرحله ی بعد هم اول کارشناسی ها و بعد کاردانی.

یه نکته ی مهم در مورد ِ ذوق خیلی از کنکوری ها واسه ی تحصیل تو شهرای دیگه هست،من خودمم بدم نمیومد که دانشگام شیراز،اصفهان،رشت باشه مخصوصا شیراز که خیلی دوست داشتم ولی خیلی هم اصراری نداشتم که یا اونجا یا هیچ جا یعنی خودمم دو دل بودم،درسته مادر و پدر ِ گرامی خیلی علاقه ای به این نداشتن که من برم شهر ِ دیگه،مخصوصا با شناختی که از من و وابسته بودنم داشتن(نشون به اون نشون که خواهر ِ گرامی دانشگاش تنکابن بود:|)ولی خب اگه تصمیمم قطعی بود هرجور شده بود راضیشون میکردم و کسی تو لجبازی به پای مهسا نمیرسه:))ولی بدبختی خودمم نمیدونستم که چیکار کنم!

اطرافیان هم نصیحت میکردن که اونجوری که فکر میکنی نیست! البته منم جور ِ خاصی فکر نمیکردم و میدونستم اونجا قرار نیست خوش بگذره(وای به روز ِ  اونایی که فکر میکنن اونجا خوش خیلی خوش میگذره)ولی خب میخواستم اینجوری مستقل بشم،مثال عینیش هم دختر عمم بود که خیلی دوست داشت شهر ِ دیگه ای درس بخونه و همیشه در این مورد باهم صحبت میکردیم و بالاخره عمم راضی شد،ولی الان همش سعی میکنه بیشتر مشهد باشه و اصلا راضی نیست،البته نه که پشیمون باشه چون مجبور بود اون انتخاب رو بکنه و  عاشق اون رشته بود و مشهد قبول نمیشد و میخواست همون سال دانشگاه بره،خلاصه موقع انتخاب رشته کلی با من صحبت کرد که اصلا اونجوری که فکر میکنی نیست و خیلی سخته و الان من میدونم اینکه تو شهر ِ خودم پیش خانواده درس بخونم چه نعمتیه،و نظر خودمم اینه که توی ارشد که یه کم از آب و گل دراومدی خیلی بهتره که شهرای دیگه و حتی کشورای دیگه رو(توهم:)) ) انتخاب کرد... ولی نمیشه نگاه ِ کاملا سیاه یا سفید داشت،شهر ِ دیگه ردس خوندن خوشی هایی هم داره و واسه بعضی ها بهترین دوران ِ زندگیشون رو تشکیل میده ولی خب آسون نیست.

فعلا نکته ای به ذهنم نمیرسه ولی اگه رسید اضافه میکنمنیشخندامیدوارم همتون موفق بشید و انتخاب ِ اولتو رو قبول بشید،انتخاب ِ اول قبول شدن خیلی کیف داره...