مواد لازم:

آرد: 1 و یک چهارم پ

شکر: 1 پ

تخم مرغ: 3 تا

ارده: نصف پیمانه

شیر: نصف پیمانه

وانیل: نوک کارد

بیکینگ پودر: 1 ق م

کنجد: نصف پیمانه

روغن مایع: نصف پیمانه

طرز پخت:

قبل از درست کردن هر کیکی همه ی مواد رو از یک ساعت قبل بیرون یخچال میزاریم تا هم دما بشن،بعد فر رو روی 170 یا 180 درجه روشن میکنیم تا گرم بشه و آرد و بیکینگ پودر رو سه بار الک میکنیم و کنار میزاریم.

کنجد رو کمی تفت می دیم تا تغییر رنگ بده،من کنجد خام نداشتم و واسه همین نیاز به تفت دادن نداشت و بیش از حد تفت داده شده بود ولی با کنجد سفید هم خوشگلتر میشه هم خوشمزه تر،بعد قالب رو که چرب کردیم کف و دیواره هاش رو کنجد می پاشیم و کنار میذاریم...مثل وقتی که آرد پاشی می کنیم.

زرده و سفیده تخم مرغها رو از هم جدا میکنیم و سفیده رو با همزن تمیز با دور تند میزنیم تا سفید و برفکی بشه و از ظرف نریزه،میزاریمش تو یخچال تا بعدا ازش استفاده کنیم.

یه نکته در مورد هم زدن سفیده اینه که توی سفیده حتی یه ذره از زرده هم نریخته باشه و همزن تمیز باشه و هیچ چربی ای توش نباشه،در این صورت سفیده فرم میگیره و از ظرف نمیریزه.

زرده و شکر و وانیل رو باهم میزنیم تا رنگش مثل عکس دومی روشن بشه

بعد روغن مایع رو اضافه میکنیم

و بعد هم شیر

و خوب هم میزنیم تا مخلوط بشن،این حبابای ریزی که میبینید باعث پف کردن کیک میشه

بعد هم ارده رو اضافه میکنیم و هم میزنیم در حدی که مخلوط بشه.

بعد سفیده ی تخم مرغ رو به مواد اضافه میکنیم و همزن رو کنار میزاریم و لیسک یا قاشق رو برمیداریم و سفیده رو با مواد مخلوط میکنیم،فقط نکته اینجاست نباید مثل موارد قبل هم بزنیم و مایع رو بر میداریم و آروم روی سفیده میریزیم تا کم کم با مواد مخلوط بشه و این باعث پف کردن کیکتون میشه...

بعد هم آرد و پکینگ پودر رو کم کم و تو چند مرحله به مواد اضافه میکنیم و هر مرحله خیلی آروم همش میزنیم ،معمولا توی کیک وقتی آرد اضافه میشه باید با لیسک یا قاشق آروم با مواد مخلوطش کرد تا کیک خوب پف کنه.

مایع کیک آماده شده و توی قالبی که روش کنجد پاشیدیم میریزیم و روی مواد کیک هم باز کنجد میپاشیم و توی فر میزاریم.

این کیک با دمای 175 درجه تقریبا یک ساعت کار داره واسه پختن ولی فرها متفاوتن و اصلا به این ساعتا اعتماد نکنین!تا نیم ساعت اول که اصلا در فر رو باز نکنین چون پف کیک میخوابه ولی بعد از نیم ساعت چند بار بهش سر بزنین و زمانی که خلال دندون یا چاقو رو وارد کیک کردین و چیزی به خلال نچسبید یعنی کیک آمادست.

از فر کیک رو در میاریم و فرصت میدیم تا سرد بشه و بعد قالب رو برعکس میکنیم تا یه کیک گرد و خشگل ِ کنجدی در بیاد.واسه ی کنجدش به تزئین نیازی نداره فکر کنم ولی خب بازم سلیقه ایه.

پست قبلی هم گفتم این کیک بافتش واقعا سبک و خوب بود!بقیه کیک هام اینجوری نشدن تاحالا...شاید واسه ارده باشه نمیدونم،از برش خوردشم عکس گرفتم تا متوجه بافتش بشین.

نوش جان:)